Rondreis Cuba!

Eindelijk gaan we naar Cuba! Dit land stond al een tijdje op onze bucketlist, dus we waren erg blij dat we nu de mogelijkheid hadden om er naartoe te reizen. Een rondreis per huurauto, van Havana naar Vinales en Trinidad. Samen met reisorganisatie Better Places stelden we onze reis samen. In deze blog lees je ons reisverslag per dag!

Dag 1: Hola Cuba!

Om half 7 vanmorgen vertrokken we richting Schiphol, waar vandaan we naar Havana in Cuba vlogen met KLM. Vrij vroeg opgestaan, maar op de een of andere manier gaat dit voor een reis altijd makkelijker. De reis verliep prima en rond een uur of half 2 zagen we de eerste stukjes helder blauwe zee onder ons voorbij komen. Op de kaart zagen we dat we over de Bahama’s vlogen. Zo hadden we meteen weer een land voor op onze bucketlist, want die blauwe zee zag er erg aantrekkelijk uit! Zodra we een stukje lager vlogen zagen we Cuba tevoorschijn komen. Uitgestrekte, roodgekleurde akkers en bossen met palmbomen, een beetje hoe we het ons hadden voorgesteld. Toen we in Indonesië kwamen was de geur in het land heel anders dan bij ons. We waren dus wel benieuwd hoe het hier zou ruiken…

Om half 3 lokale tijd geland op Cuba, het vliegtuig uit ging vrij snel en daar kwam de eerste lucht van een oud gebouw ons tegemoet. Toen we verder liepen richting de bagageband rook het naar een zak naturel chips die je net opent. Grappig om de verschillen zo op te merken vonden we! We waren overal in verhalen al voorbereid op de lange wachttijden op het vliegveld, maar misschien hadden we geluk. De backpacks kwamen erg snel en ook het geld wisselen duurde niet heel lang. Terwijl we in de rij staan komt de eerste lucht van sigaren ons tegemoet en zien we ook de eerste oude auto’s voorbij komen.

Tijd om zelf met de taxi (een oude gele taxi zonder gordels) naar onze casa te gaan. De wegen vallen ons mee, maar af en toe stopt de snelweg wel opeens en moet je de afslag nemen voordat je een grasveld in rijdt. We rijden langs akkers en felgekleurde oude huisjes voordat we de modernere wijk Vedado inrijden. Hier staat onze casa (Casa Judith’s 107). We hebben hier heel het appartement voor onszelf, heerlijk! ‘s Avonds zijn we gaan eten in visrestaurant Riomar. En hebben we natuurlijk gelijk een mojito besteld! En eerlijk is eerlijk, in Cuba smaken deze nog lekkerder!

Riomar

Dag 2: Havana

Door de jetlag werden we even om half 5 ‘s ochtends wakker. Niet een beetje wakker, maar klaarwakker! Toch is het nog gelukt om even in slaap te vallen. Om half 8 kwam een Cubaanse man ontbijt voor ons maken. Broodjes, fruit, een smoothie en nog meer lekkers. Vandaag gaan we de oude stad verkennen, Havana Vieja. Omdat we nu nog geen huurauto hebben, nemen we een bus of taxi. De buschauffeur zei dat hij niet naar het centrum ging, dus maar wachten. Enkele seconden later stopte er een oldtimer, die ons voor 3 cuc meenam naar de oude stad. Dit was een gelukje, want de gemiddelde prijs voor een taxiritje van Vedado naar het centrum kost ongeveer 8 cuc voor 2 personen.

Midden in het centrum stappen we uit bij El Capitolio hier zal binnenkort de regering van Cuba plaatsnemen. We zien er gelijk heel veel oude, maar mooie gebouwen. De oldtimers rijden steeds weer voorbij, waar af en toe de zomerse Spaanse muziek uit de ramen klinkt. Het blijft geweldig om te zien! Nadat we El Capitolio hebben bekeken en de straatjes eromheen, zijn we even neergeploft op een bankje in de schaduw. We zouden hier best een poosje kunnen zitten, maar we willen nog meer zien, dus tijd om naar Havana Vieja te lopen.

Langzaamaan lopen we door steeds smallere, gekleurde straatjes. Aan beide kanten staan huizen met van die leuke balkonnetjes eraan. Overal in de straten klinkt muziek en hier en daar dansen mensen op straat. We lopen allebei met een big smile rond, zo gezellig hier! Het lijkt wel of iedereen hier heel de dag door een feestje aan het vieren is.

We lopen ook over oude pleintjes, waaronder Plaza Vieja. Aan het einde van de middag besluiten we om terug te gaan naar onze casa en dat doen we natuurlijk met een oldtimer taxi.

‘s Avonds hebben we gegeten bij Paladar Vistamar, aan zee, met een schitterende zonsondergang. Een paladar is een particulier restaurant en is dus geen eigendom van de overheid in Cuba.

Dag 3: Oldtimers en Havana

Na een heerlijk ontbijt, dit keer met een ananassmoothie, was het tijd voor een rondrit met een oldtimer cabrio. Ook vandaag is het stralend zonnig weer! Zodra we naar buiten lopen zien we de blinkende oldtimer al staan, net zo blauw als de lucht. Wat een prachtige auto! En niet alleen om te zien, maar ook om het ronkende geluid uit de uitlaat te horen.

Tijdens de rondrit zagen we een hoop van de stad Havana, bijvoorbeeld de wijk waar mensen van de overheid wonen en Bosque de La Habana. Dit is een groot park of bos waar een belangrijke rivier doorheen stroomt. Omdat de Spanjaarden dit water nodig hadden, vestigden ze zich als eerste op deze plek. Later werd het water dat door het eerste kraantje in Havana stroomde ook uit deze rivier gehaald. Wij vonden het park erg mooi om te zien. Je waant je echt even in de jungle.

Vervolgens reden we langs een heel, heel grote begraafplaats. De gids vertelde ons dat je hier een plattegrond nodig hebt, omdat je anders verdwaald. Niet ver hier vandaan kwamen we bij Plaza de la Revolucion. Fidel hield hier zijn toespraken voor ongeveer 1 miljoen mensen. Dit is ongeveer de helft van de mensen op Cuba. Ook weer ontzettend groot hier!

Via de Malecon (boulevard) reden we richting het oude centrum. Hier kregen we een rondleiding van de gids. Dit was erg leuk, want je hoort net weer even wat andere dingen over de stad. Zo zijn er fossielen te vinden in de muren van de oude gebouwen en zagen we het eerste kraantje (waar goed water uitkwam) van Cuba. De gids gaf ons ook leuke plekjes om te eten, dus na de rondleiding zijn we neergestreken in een paladar tegenover El Capitolio (Los Nardos). Een chique restaurant met heerlijk eten en live muziek!

Plaza de la Revolucion

‘s Avonds hebben we in de buurt van onze casa gegeten bij Fabrica de Arte, restaurant El Cocinero. Ze hebben hier een erg gezellig dakterras waar je kan eten!

Dag 4: Op weg naar Vinales

Om 9 uur vanmorgen konden we de huurauto ophalen bij REX Car Rental. Tenminste, dat was de bedoeling om 9 uur, maar de auto moest nog uit Varadero komen. Uiteindelijk, na 3 uur wachten, konden we met onze huurauto op pad. De auto valt wel op hier tussen alle oldtimers. We hebben namelijk een Renault Talisman, een prima auto dus!

De stad uit richting Vinales was goed te doen met wat offline plattegronden en een ouderwetse papieren wegenkaart. De weg ging over in een soort snelweg met af en toe wat gaten en kuilen, maar het viel ons echt mee! Je moet er hier trouwens niet raar van opkijken als je vlak langs een enorme bermbrand (voor ons idee dan) mag rijden. Vinales ligt in het Zuid-Westen van Cuba.

De omgeving richting Vinales wordt steeds groener en landelijker. We hadden als plan om via Las Terazzas te rijden, maar om daar te komen moet je 2 cuc per persoon betalen. We besloten dus om verder te rijden naar Pinar Del Rio, een grotere stad in het zuiden. Daar reden we meteen de gezellige, gekleurde straatjes in en werden we door een Cubaan op een fiets door het stadje geleid. Hij vertelde dat het centrum afgesloten werd, omdat er ‘s avonds een salsa festival is.

Drie kwartier verder rijden we dan eindelijk het dorpje Vinales in. En ook hier staat het weer vol met van die leuke gekleurde huisjes! Terwijl we rondrijden vangen we af en toe een glimp op van de vallei met de bekende tabaksschuurtjes. Om bij onze casa te komen moeten we over een hobbelig zandpad, tussen de hanen en kippen door. Weet je zeker dat we goed gaan? Volgens de navigatie wel…Zo komen we toch goed uit bij onze casa. Het voelt echt alsof we op een grote boerderij zijn gekomen, zo leuk! Af en toe komen er paard en wagens voorbij. ‘s Middags lekker rustig aan gedaan in de schommelstoel bij onze casa en ‘s avonds gegeten bij tapasrestaurant 3J. Dit restaurant is zeker een aanrader! Terug door het donker over het zandpad ging beter dan verwacht. Af en toe liep er een paard of verdwaalde hond langs…

Onze casa in Vinales

Dag 5: Vinales

Heerlijk geslapen in een mega groot bed, maar rond half 6 werden we wakker gemaakt door een stuk of 300 hanen. Weer in slaap gevallen totdat om 7 uur de duizenden vogels begonnen te fluiten. Eigenlijk was het best leuk wakker worden… Na een poosje naar alle geluiden te hebben geluisterd zijn we gaan ontbijten op het dakterras van onze casa. Tijdens het ontbijt zien we de vallei langzaam wakker worden, echt genieten hier!

Vandaag gaan we de omgeving van Vinales bekijken. De eerste stop is bij Mural de la Prehistoria. Een rotswand met een prehistorische muurschildering. Vanaf hier doorgereden naar het uitzichtpunt over de Vinales Vallei. En wat is dat mooi om te zien! Palmbomen, rode akkers, knotsvormige heuvels op de achtergrond…Terwijl we genieten van het uitzicht speelt er op de achtergrond een salsa bandje. Mensen beginnen er spontaan te dansen. Heerlijk toch?!

Mural de la Prehistoria

Bij Vinales zijn ook een hoop grotten te vinden. Wij gaan een kijkje nemen in Cueva del Indio. Om de grot in te gaan betaal je 5 cuc per persoon en parkeren kost 1 cuc. Via een trap tussen de jungleplanten lopen we naar boven de grot in. In de grot moeten we af en toe bukken om door smalle rotsen te gaan. Halverwege de grot moeten we in een bootje stappen om verder te gaan. Ondertussen vertellen de mensen meer over de grot. Aan het eind van de grot varen we door een smalle rotsspleet naar buiten, weer een soort mini jungle in.

Na het avontuur in de grot, komen we gelijk in het volgende avontuur. Het plan was namelijk om naar Cayo Jutias te gaan. De weg er naartoe werd alleen wel erg slecht, zo slecht dat off-road beter te doen was. Toen de reistijd wel erg lang werd, zijn we toch maar omgekeerd. We zagen onderweg wel veel mooie, tropische vogels! En mensen die meegingen in een aanhangwagen met de tractor. Hier is dat een normaal vervoersmiddel, best grappig om te zien. Dus uiteindelijk was het nog een best leuk ritje! Nu hadden we ‘s middags nog tijd om even in het dorpje Vinales zelf te kijken. Het dorpje heeft eigenlijk één hoofdstraat met verschillende restaurantjes. De rest van het dorp bestaat voornamelijk uit zandpad. In een zijweggetje vonden we een bakkertje, waar de broodjes klaarlagen op de toonbank. Helaas konden we er niks kopen, omdat we de bonnetjes niet hadden.

‘s Avonds hebben we bij El Barrio gegeten. We vonden het geen slecht restaurant, maar ook niet heel bijzonder. Als afsluiting zijn we naar restaurant 3J’s gegaan om een heerlijke cocktail te drinken. Bij de Pina Colada krijg je het drankje zonder alcohol, maar wel met een hele fles rum ernaast, zodat je het zelf kan toevoegen, erg leuk!

Vinales Vallei

Dag 6: Door de vallei

Het is ongeveer 6 uur en we worden langzaam wakker met heel veel boerderijgeluiden: kippen, hanen, duizend vogels, paarden die voorbij draven, tractors. We luisteren nog even naar de geluiden en horen om 7 uur het paardenkarretje met ananassen voorbij komen. Er zit een mannetje op die Pina Pina roept. Om half 8 zitten we weer aan een heerlijk ontbijt op het dakterras en zien we de vallei wakker worden. Het blijft heerlijk om te zien, zo rustgevend hier! We zijn zo vroeg, omdat we om 9 uur gaan paardrijden in de vallei. De eerste keer op een paard, dus best een beetje zenuwachtig…

Vanaf het verzamelpunt liepen we naar de plek waar de paarden onder de bomen stonden. De gids, die er uitzag als een echte Cubaanse cowboy, hielp ons op het paard. Dat ging eigenlijk best makkelijk. Het paard van Lars, Caramello genaamd, was de leider en moest voorop. Dit paard wist ook de weg. Mijn paard, Morro, moest achter Caramello blijven. De cowboy gids liep met zijn paard rustig achter ons aan. Tijdens de tocht vertelde hij ons van alles over de vallei, over de oude baobabboom die er staat en over de tabaksvelden. Ook zijn er koffieplanten en avocadoplanten te vinden.

Het paardrijden ging ondertussen best makkelijk en we vonden het ook echt heel leuk! Ze zeggen hier dat de paarden in Cuba semi-automatisch gaan, wat opzich wel klopt. Halverwege de route stopten we bij een sigarenboer. Hier kregen we uitleg over het proces van de sigaren. De bladeren hingen in grote aantallen te drogen in de schuur. De gids vertelde dat er 90% van de opbrengst naar de overheid gaat en dat zij bijna elke dag komen controleren. Voor ons was het tijd om hier de sigaren te kopen. In de winkel zijn ze duurder, dan staat het logo erop. We betaalden nu 3 cuc per sigaar.

Op de boerderij kregen we ook uitleg over de koffie, honing en rum. Het was half 11 ‘s ochtends en we hadden ons eerste shotje rum al op voor vandaag. Oja, en ondertussen dat we de uitleg kregen werd er een geit geslacht…Een beetje eng was het wel, maar goed het hoort erbij.

Terug in het dorp hebben we geluncht bij 3J’s, wat inmiddels wel ons favoriete restaurant is hier. De medewerkers zijn ook heel gezellig en het eten is er goed! ‘s Middags hadden we tijd om uit te rusten van het paardrijden. Toevallig liepen we langs een klein stadion waar een honkbalwedstrijd bezig was, dus zijn we tussen de Cubanen in gaan zitten om het spel te zien. ‘s Avonds hebben we gegeten in de tuin bij El Olivo. Het lijkt een klein restaurantje, maar het is groter dan we dachten! Het eten is hier ook prima! Als afsluiter toch weer terug naar 3J’s gegaan voor een heerlijke cocktail op deze warme dag.

Dag 7: Naar Cienfuegos

Om 10 uur vanmorgen begonnen we onze lange reis naar Cienfuegos. Dit Frans-koloniale stadje ligt ongeveer in het midden en zuiden van Cuba. In Pinar del Rio konden we tanken, na wat zoektochten. Met een huurauto mag je namelijk alleen maar een bepaald soort brandstof (especial) tanken. Dit is niet overal te vinden en als het er wel is dan werkt de pomp niet altijd…We reden via Havana naar Cienfuegos. De makkelijkste route als je naar het soort weg (snelweg) kijkt.

De eerste indruk van het stadje Cienfuegos is dat er het er erg oud is. Waar je in Havana en Vinales ook nog wat ‘modernere’ huizen ziet staan, was dat hier erg weinig het geval. Onze casa ligt in een zijstraatje en heeft een heerlijk dakterras met palmbomen. De casa waar we sliepen heet Las Palmeras. ‘s Middags zijn we het oude stadje gaan bekijken. We liepen over een markt met allerlei souveniertjes, muziek en dansende mensen. Erg gezellig! Via de Malecon zijn we naar het adresje gelopen waar we wilden avondeten: Club Cienfuegos. Tijdens het eten konden we genieten van een mooie zonsondergang en een live bandje dat salsa muziek speelde. In de verte zagen we een onweersbui aankomen, maar gelukkig besloot die om niet over ons te gaan!

Een oude bus uit Nederland
Malecon Cienfuegos

Dag 8: Van Cienfuegos naar Trinidad

Vanmorgen hebben we rustig ingepakt en ontbeten op het dakterras van onze casa. Voordat we vertrokken richting Trinidad zijn we nog even het stadje ingelopen om o.a. het oude plein José Marti te bezoeken. Hier staat ook het Teatro Tomas Terry. Het plein ziet er gezellig uit met veel oude gebouwen rondom. Door een druk straatje teruggelopen naar onze casa.

Tijd om naar Trinidad te rijden! Gelukkig is het deze keer niet zo’n lange rit, een uur tot 1,5 uur. Onderweg kwamen we langs de Caribische Zee, zo mooi helder blauw dat we er eigenlijk gelijk in wilden duiken. De route was ook groener dan we hadden gedacht. Er was veel natuur te zien! Zodra we Trinidad inreden werden we verwelkomt door allemaal schattige, gekleurde huisjes. Wat een vrolijk en gezellig stadje! We moeten even zoeken naar de casa, tussen de kleine straatjes door. Achteraf was het eigenlijk best makkelijk te vinden, maar moesten we gewoon een straatje verder rijden.

‘s Middags, na een lunch bij Los Conspiradores, zijn we het stadje gaan verkennen. Smalle straatjes met hobbelige stenen op de grond, felgekleurde huisjes en bandjes die Cubaanse muziek spelen waarbij mensen aan het dansen zijn. Dit zijn een paar van de fijne indrukken die we hier opdeden. Het is hier echt heerlijk om rond te lopen! We besloten om ook het kerkje in de stad te beklimmen. Vanaf hier hadden we een erg mooi uitzicht over de stad. De toegang was maar 1 cuc per persoon, dus dat valt erg mee! Daarnaast was het briesje boven op het kerkje ook erg fijn in de 40+ graden hier!

‘s Avonds zijn we gaan eten bij restaurant La Botija, waar we niet de enige waren. Een erg gezellig restaurant met een live band. Alles is hier in piratenstijl, dus je hebt even het gevoel dat je in de film Pirates of the Carribean bent. Dit restaurant word in veel blogs en magazines als beste van Cuba aangeven

Dag 9/10: Weer terug naar Nederland

Wat eerder terug naar huis dan we gepland hadden, maar ondanks dat hebben we een fantastische tijd gehad hier in Cuba. De sfeer in het land, zo gezellig en het nergens druk over maken vonden we heerlijk. Daarnaast was alles gewoon prachtig om te zien, de gekleurde huisjes en de natuur, maar ook de mensen zelf. We komen hier zeker nog een keertje terug!