Huwelijksreis door Indonesie

We hebben er maanden naar uitgekeken, afgelopen donderdag was dan onze dag! Maar nu is het tijd voor onze huwelijksreis door Indonesië.

14 juli: vertrek.

Wat een vetrek was dit, vrijdagavond snel ingepakt en zaterdagochtend snel de laatste dingen erin en gaan. Volgende keer gaan we dit ruimer plannen. Ondanks de haast hebben we toch ons vliegtuig weten te halen, deze vertrok ruim een uur later dan gepland. Eenmaal onderweg was het allemaal prima, maar wat duren die (bijna) 14 uur naar Indonesië lang als je al moe ben en niet echt lekker kan slapen.

15 juli: aankomst in Yogyakarta.

Voor ons voelde het als dezelfde dag, maar na bijna 12.000 km zijn we dan eindelijk in Yogyakarta. De rit van het vliegveld naar ons hotel leek net een speelfilm, of het nou door de drukte en indrukken kwam weten we niet. Het zou natuurlijk ook heel goed kunnen dat we gewoon super moe zijn.

Eenmaal in het hotel snel alles geregeld en nog heerlijk avondgegeten en daarna snel naar bed gegaan. Wat zijn we moe allebei zeg!

16 juli: eerst even bijkomen.

Zo eindelijk lekker uitgeslapen, oke om 09:00 waren we al aan het ontbijten maar toch. Vandaag gaan we eens lekker uitrusten van de lange reis. En aan het zwembad te zien gaat dat helemaal goed komen.

Tegen het einde van de middag waren we lekker uitgerust en zijn we toch even een stukje wezen wandelen. Vlakbij moest een kleine tempel en wat winkeltjes zijn.

Eenmaal op straat was het flink wennen, om te beginnen rijdt iedereen aan de verkeerde kant van de weg. Ook de mensen die hier wonen / werken kijken ons eerst wat vreemd aan “wat doen die hier nou”. Eenmaal bij de tempel zijn we al een klein beetje gewend aan de setting waarin we verblijven. Het is hier echt heel anders. De filmset van gisteren wordt langzaam meer werkelijkheid.

Als we weer veilig terug zijn in ons hotel is het tijd voor een lekker hapje eten om vervolgens met een volle buik snel te gaan slapen voor de dag van morgen.

17 juli: de tempelroute

Vandaag een beetje op tijd opgestaan, want om 8:30 stond onze privé taxi klaar. Eerst zijn we naar Yogyakarta gereden, waar we het paleis en de watertempel bezochten. Het was nog maar ochtend, maar toch al behoorlijk warm.. Vanaf hier zijn we naar de winkelstraat in Yogyakarta gegaan: Malioboro. We liepen langs allerlei verschillende winkeltjes. Van tevoren had de taxi chauffeur al tegen ons gezegd dat we voor ongeveer 50% moesten afdingen, maar alles was al super goedkoop. Dat was dus wel een beetje gek. Maar goed we waren geslaagd voor een pet en gel, dus we konden weer verder. In het winkelcentrum werden we trouwens steeds aangesproken door mensen die gewoon hun halve levensverhaal met je deelden en hele gesprekken met je voerde. Wel leuk om ook allemaal tips te krijgen!

‘S Middags bezochten we de Prambanan tempel. Deze stond sowieso op ons lijstje om te bezoeken. Best mooi en interessant om te zien! Je merkt hier wel echt de cultuurverschillen, maar dat is juist wel leuk!

Na de Prambanan wilde de taxi chauffeur ons nog een andere tempel laten zien. En daarna zijn we doorgereden naar ons resort. Onderweg reden we door prachtige rijstvelden, waar mensen bezig waren met werken. Echt precies hoe je je dit voorstelt met zo’n hoedje op en van die brommertjes met takken rijst achterop. Hier en daar lag langs de kant van de weg rijst. Naast ons resort zijn ook rijstvelden, dus daar nog even foto’s wezen maken. De zon ging al langzaam onder dus dit was natuurlijk erg mooi om te zien!

18 juli: vroeg op stap.

Vanmorgen werden we om 4:30 opgehaald bij ons resort om de zonsopkomst te bekijken vanaf de Borobudur. Omdat het nog donker was kregen we een zaklampje en moesten we richting deze tempel lopen. We zagen dus wel een groot iets staan, maar we konden nog niet precies zien hoe het eruit zag. Het is wel apart om daar in het donker te lopen. Er waren best veel mensen, maar we hadden een prima plekje gevonden om te zitten. Toen moesten we natuurlijk nog even wachten tot de zon opkwam. Helaas was het een beetje bewolkt, dus de zon zagen we pas later boven de wolken uitkomen. Maar ondanks dat was het wel super mooi! Er ging een soort mist in het dal, waardoor er een beetje een mysterieus sfeertje ontstond. Nadat de zon echt helemaal op was hebben we nog rondgekeken en bij het restaurant ons gratis mini-ontbijtje gegeten.

Bij het resort teruggekomen rond 7:45, waar het ontbijt al voor ons klaarstond. De rest van de dag hebben we het rustig aan gedaan en lekker bij het zwembad uitgerust. Aan het einde van de middag zijn we nog een keertje langs de tempel gelopen. En hebben we ook nog wat mooie foto’s gemaakt bij de rijstvelden naast ons resort.

19 juli: Lombok here we come!

Vanmorgen moesten we weer vroeg uit bed, want om 5:00 uur stond onze taxi klaar om naar het vliegveld te gaan. Vandaag gaan we naar Lombok. We hebben prima vluchten gehad (op Jakarta hadden we een overstap) en het verbaasd ons dat je zelfs bij een 3 kwartier durende vlucht nog steeds eten en drinken (gratis) aangeboden krijgt. Heerlijk natuurlijk!

Om 14:15 geland op Lombok. Hier is onze eerste stop Kuta, waar we verblijven in Yuli’s Homestay. Het ritje van het vliegveld naar ons appartement was al totaal anders dan dat bij Yogyakarta. Leuk om de verschillen te zien!

Het is nu weer tijd om bij te slapen, dus alvast welteruste!

20 juli: Chilldagje

Vanmorgen zijn we begonnen met een chilldagje en even heerlijk bij het zwembad gezeten. ‘s Middags zijn we een kijkje gaan nemen bij Kuta Beach. Het was maar 10 minuten lopen vanaf ons appartement. Kuta Beach is een prima strand met een mooie turquoize zee, heerlijk dus! Het enige was wel dat er zwerfhonden rondliepen en er waren veel kinderen die armbandjes probeerden te verkopen. We hebben wel gezellig met ze gekletst. Ze kwamen gewoon bij je zitten..En ze spraken nog verbazingwekkend goed Engels.

‘s Avonds zijn we naar het ‘centrum’ van Kuta gegaan om een hapje te eten. El Bazar zag er erg leuk en gezellig uit, en we hebben er ook nog eens heerlijk gegeten. Gezellige vakantiemuziek op de achtergrond, dus helemaal goed!

21 juli: Op ontdekkingstocht

Vandaag hebben we na het ontbijt een scooter gehuurd en zijn we richting Tanjung Aan Beach gereden. Onderweg zijn we nog bij veel meer stranden gestopt, maar Tanjung Aan was wel het mooiste! Er waren ook schommels op het strand, dus helemaal leuk!

We zijn via ons appartement naar Ashtari restaurant gereden om te lunchen. We moesten even zonnebrand met hogere factor halen bij ons appartement, want degene die we bij ons hadden kon de zon niet aan…Bij Ashtari restaurant hebben we heerlijk gegeten m een super mooi uitzicht. Echt een aanrader als je hier bent! De terugweg over de bergweggetjes was wel even spannend met de scooter, maar dat is goedgekomen.

‘s Middags zijn we naar een Sasak dorpje geweest (Sade). Dit is een traditioneel dorpje hier op Lombok. Leuk om te zien! Het lijkt wel een beetje of je teruggaat in de Middeleeuwen..Het weven is trouwens ook kenmerkend voor dit dorpje.

‘s Avonds hebben we gezellig in Kuta gegeten, met live gitaar muziek op de achtergrond. Was erg leuk!

22 juli: Op weg naar Rinjani

Vandaag zijn we rond half 2 aangekomen in het noorden van Lombok. De reis hier naartoe duurde ongeveer 3,5 uur, dus we waren wel blij dat we er waren.. Onderweg hebben we echt veel gezien. Veel mensen leven hier nog zo simpel. En dan alle scootertjes die volgeladen zijn met rijst- of bamboetakken. We vragen ons soms echr af hoe ze hun evenwicht houden met al die spullen erop..Alles kan hier in het verkeer! Mensen zitten ook gerust op het dak van de vrachtwagens. We hebben onderweg ook nog apen gezien en erg mooie uitzichten.

Uiteindelijk zijn we dus aangekomen bij Rinjani Lodge. En het is hier echt super mooi! Er is een infinity pool over de jungle en we hebben een mooie bungalow (lodge) met de badkamer buiten. Zelfs tijdens de tropische regenbuien is het mooi! Tijdens het zwemmen kwamen er aapjes kijken en er vliegen hier ook allerlei tropische vogels en vlinders rond. Helemaal super dus!

23 juli: Genieten

Vandaag hebben we een dagje niets gedaan en alleen maar genoten van al het moois hier. We zitten zo een tijdje over het randje van het zwembad naar de jungle te staren. Zo af en toe een stukje lezen uit een boek of tijdschrift..Heerlijk!

Vanavond hadden we een mooie zonsondergang! De wolken bij de vulkaan gingen eindelijk weg, waardoor we deze dus konden zien.

24 juli: Op zoek naar de waterval

Vanmorgen zijn we naar de Tiu Kelep Waterval gelopen. Deze is vlakbij onze lodge. Her was erg mooi om te zien! Het water kletterde heel hard naar beneden hier! We waren er precies voor de deukte, dus dat was ook fijn.

‘s Middags lekker genoten bij het zwembad. Er kwam een aap langs die uit het zwembad dronk. Daarn ging hij op zoek naar eten bij de veranda’s van de lodges.

‘s Avonds vonden we in onze kamer een reuzen gekko. Hij was ongeveer zo groot als je onderarm. Tijdens het diner lieten we een foto ervan zien aan het mannetje van het restaurant. Hij vroeg ons of hij hem weg mocht halen. Uiteindelijk kwam hij met een ander Indonesisch mannetje terug en zei everything is good now.

25 juli: Senggigi

Vandaag hadden we een kortere reis van 1,5 uur richting Senggigi. We blijven hier 1 nacht, omdat we morgen naar Gili Meno gaan. Onderweg kwamen we langs een schooltje, waar de kinderen net uit waren. De taxi chauffeur vertelde dat sommige kinderen hier wel 2 uur moeten lopen van huis naar school.

Bij het Medana Resort hebben we lekker uitgerust. ‘s Avonds gingen alle lampjes aan, waardoor er een heel gezellig sfeertje ontstond. Tijdens de zonsondergang zagen we de vulkaan van Bali. Was echt mooi om te zien!

26 juli: Met de boot naar Gili Meno

Vanmorgen zijn we om half 10 naar de haven Bangsal gegaan met de taxi. Vanaf daar vertrok onze boot naar Gili Meno. We hadden op internet al niet zo beste verhalen gelezen over deze haven. En de taxi chauffeurs en mensen van de hotels zeiden ook elke keer dat we vervoer moesten regelen van tevoren, omdat er daar teveel ‘gangsters en maffia’ is…Gelukkig hadden we het zo geregeld dat we zelfs niet meer die 1 km moesten lopen naar de haven (auto’s moeten normaal stoppen op de parkeerplaats). De taxichauffeur is met ons meegegaan tot in de ticket office. Dus geen last gehad van alle vervelende mannetjes daar..
We namen de fast boat. Eerst stopten we op Gili Air en vervolgens 100 meter voor de kust van Gili Meno moesten we op een soort vlot stappen die ons naar de kant bracht. Je loopt hier trouwens gewoon door de zee de boten op haha. Gelukkig hadden we daar al rekening mee gehouden en waterschoentjes aangedaan..
Eenmaal aangekomen op Gili Meno moesten we een eindje lopen naar ons hotel. Langs de mooie witte stranden, palmboombossen en in de volle zon meestal..Lekker verbrand dus maar goed..Er is hier geen gemotoriseerd vervoer, alleen paard en wagen, fietsen of lopen.
‘s Middags hebben we heerlijk bij het hotel gezeten, direct aan het strand. Ook natuurlijk bij de zee gekeken. Toen het eb werd lag er allemaal dood koraal en zagen we hier een daar wat zeesterren.
Op het strand zie je hier kampvuurtjes en Indonesische mannetjes die gitaar spelen. Echt super leuk!

27 juli: Schildpadjes Gili Meno

Na een ochtendwandeling langs het strand kwamen we bij de schildpadjes. Ze worden hier opgevangen en als ze groot genoeg zijn (8 maanden) mogen ze de zee in. Zo worden ze beschermd en hebben ze meer kans om te overleven. En dit is natuurlijk super schattig en leuk om te zien:) Ze zijn echt ieniemienie!
‘s Middags in de zee gesnorkeld. Helaas niet de grote schildpadden gezien, maar wel super veel mooie vissen. Verder hebben we gedaan wat je hier wel een beetje moet doen: lekker chillen op het strand..
En nu hebben we net heerlijk avondgegeten op het strand. Het is volle maan, dus er is full moon dinner. Er staat een grote bbq op het strand en allemaal leuke lampjes en gezellige tafeltjes erbij. We konden zelf de vis uitkiezen voor de bbq. Erg lekker natuurlijk!

28 juli: Schildpadden en Lombok

Na een mooie zonsopkomst (even vroeg wakker geweest en weer in slaap gevallen) hebben we lekker ontbeten. Daarna alvast de boottickets gehaald voor ‘s middags terug naar Lombok.
En toen zijn we op zoek gegaan naar het meer. Onderweg kwamen we een paar locals tegen die onderweg waren naar hun familie op dit eiland, vlakbij het meer. Het meer was mooi om te zien! Blijkbaar komen daar niet super veel toeristen naartoe, want we moesten weer foto’s maken met wat locals daar..
We wilden na het meer eigenlijk nog naar de onderwaterbeelden, maar daar was het zo druk dat we het maar niet gedaan hebben..
Dus na het stoffige zandpad terug te hebben gelopen (onze voeten en benen waren zwart haha), zijn we neergeplofd op een strandbedje bij ons hotel. Ik (Sandra) ben weer gaan snorkelen. En deze keer met meer geluk:) Opeens zag ik een reuzen schildpad voor me zwemmen! Echt super cool!:) Hij bleef gewoon rustig zwemmen en was een beetje waterplantjes aan het eten.
Om 15:15 hadden we de boot terug naar Lombok. ‘s Middags zijn de golven hier een stuk hoger en nu wij moesten gaan varen dus ook. Eerst door de hoge golven naar het vlot gelopen (gelukkig hadden we zwemkleding aan). Daarna moesten we met dat vlot door die super hoge golven en overstappen op de echte boot. Dat was best spannend. Oja toen we op het vlot aan het varen waren zagen we nog een schildpad zwemmen:)
Eenmaal op de boot moesten we alle raampjes dicht doen. Zo hard zijn we nog nooit met een boot heen en weer geschud geloof ik haha. Maar we zijn goed aangekomen in de haven van Lombok, waar we via de rand van de boot naar de steiger moesten lopen omdat die niet goed kon aanleggen..Daar kwamen gelijk een stuk of 20 taxi mannetjes vragen of we een taxi wilden..Maar die hadden we gelukkig al geregeld:) We moesten hem alleen nog vinden en hij ons…Uiteindelijk maar gebeld met het hotel en zo hebben we elkaar kunnen vinden.

29 juli: Aardbeving

Vanmorgen werden we vreemd wakker..Het ging wat anders dan dat we hadden gepland..Om 10 voor 7 werden we wakker geschud en we beseften nog niet helemaal wat eraan de hand was. Het was echt heel vreemd en een beetje eng, want alles schudde heen en weer in de kamer. Toen kwam het besef ook dat het een aardbeving was. We weten niet eens hoe we naar buiten zijn gegaan. Het zwembad golfde ook helemaal en de vogels waren stil. Heel vreemd om mee te maken. En ook erg om te lezen dat er zoveel huizen ingestort waren. Veel mensen wonen al in, voor ons, hutjes..En nu hebben ze zelfs dat hutje niet meer..
Uiteindelijk moesten we om half 8 toch opstaan, maar we waren dus nu al klaarwakker. Tussen de naschokken door onze backpacks ingepakt..
Om 13:05 vlogen we naar Bali. Goede vlucht gehad, half uurtje maar:) En zelfs weer eten en drinken gehad gratis. We zitten nu in een airbnb hier met 4 appartementjes. Erg leuk!
Vanavond een keertje pizza gegeten in een restaurant waarvan de eigenaren uit Italie komen. Heerlijke pizza op:) Dat was wel even lekker!

30 juli: Het zuidelijkste stukje Bali

Na een lekker ontbijtje (pannenkoek met banaan, standaard hier) zijn we met de scooter naar de Garuda geweest. Interessant om te zien..
Hierna zijn we langs een aantal stranden gereden, waar echt enorme golven waren. Echt vet om te zien. We konden er zo uren naar kijken. Bij het 2e strand zijn we ook even in de branding gaan staan.
‘s Avonds zijn we naar de Uluwatu tempel gegaan, waar een voorstelling was. Best apart om te zien. Het is hier ook totaal anders dan Lombok en Java.
We hebben nog een keertje heerlijk gegeten bij het Italiaanse restaurant. En nu is het al weer tijd om te slapen.
Morgen gaan we met een taxi naar Ubud:) Het vrouwtje van ons appartement zei dat met de scooter veel te gevaarlijk is..

31 juli: Ubud, Bali

Vandaag zijn we een dagje naar Ubud geweest. Heel de dag een taxi gehad voor maar 42 euro:) We hebben onderweg allerlei culturele plekken bezocht. Zo zijn we gaan kijken bij het verven op textiel en het houtbewerken, wat je veel ziet op Bali. Ook zijn we bij een tempel geweest. Daar moesten we allebei een sarong om haha:) We zijn gaan kijken bij een soort mini fabriekje waar ze zilveren sieraden en kunstwerken maken. Wel leuk om te zien!
Na dit alles zijn we ook nog langs een waterval geweest. Er waren daar heel veel winkeltjes..
Nadat we daar hadden geluncht zijn we doorgereden naar de rijstterrassen bij Tegallalang. Dit was erg toeristisch en hadden we ook al snel gezien..Om de 100 meter stond een minihuisje waar je weer geld moest doneren om verder te kunnen. Na 2x vonden we dit wel meer dan genoeg en zijn we terug gegaan. De rijstvelden in Java en Lombok die we gezien hadden waren veel ‘echter’..
Als laatste gingen we nog langs een koffie en thee plantage. Dat was erg leuk en ook geen toeristen..De koffiebonen worden eerst gegeten door een beestje (even de naam vergeten). En als dit beestje ze uitpoept worden de bonen schoongemaakt en klaargemaakt voor de koffie. De smaak moet hierdoor beter zijn..We hebben verschillende koffie en thee geproefd hier (niet de poepkoffie..).
Uiteindelijk waren we pas rond half 8 terug bij het appartement. Erg drukke dag gehad en veel gezien!

1 augustus: Laatste stop Singapore

Vanmorgen nog even lekker uitgeslapen..Om 15:40 vlogen we naar Singapore. Nadat we waren geland moesten we door een stuk of 50 security checks, voordat we dan eindelijk onze bagage van de band konden halen en verder konden gaan. Het vliegveld lijkt echt veel groter dan Schiphol en alles is heel netjes geregeld. De taxi hadden we nog niet geregeld, maar we konden zo naar de taxi plaats lopen. Ze vragen daar of je cash of met pin wilt betalen en dan krijg je direct een taxi aangewezen. Ging dus super makkelijk! Toen we de stad inreden was het al super mooi, overal lampjes en hoge gebouwen met nog meer lampjes:)
Eenmaal bij het hotel was het helemaal mooi natuurlijk! We zitten in toren 3 (onder het zwembad) op de 50e verdieping met een super uitzicht:)
Eerst hebben we een heel poosje uit het raam gekeken en toevallig was er een water met licht show te zien:) Daarna zijn we naar het skydeck gegaan en daar nog even wat leuke foto’s gemaakt. En natuurlijk nog even in het zwembad geweest:) Nu zitten we nog even te genieten van de bonbons die klaarstonden. We hebben opzich een bank in de kamer, maar we zitten bij het raam op de grond haha..Het uitzicht is dan toch het mooist, dus waarom niet:) Straks slapen met de gordijnen open😄

2 augustus: Singapore

Vandaag zijn we Singapore gaan verkennen. Echt een mooie stad! Eerst in het hotel een heerlijk ontbijt op trouwens! We konden blijven eten en alles kiezen wat we wilden:)
Dus daarna zijn we eerst naar Chinatown geweest, wat best grappig is om te zien. Weer heel anders. Daarna met de metro naar Little India gegaan. We hadden een tourist card gekocht, waarmee je heel de dag in de metro, bus en trein overal naartoe kon gaan. Super handig!
Na Little India zijn we naar een mega groot winkelcentrum geweest (lekker voor de airco haha). We hebben er heerlijke broodjes gehaald en die vervolgens opgegeten voor ons hotel. Dus met uitzicht over de stad. Vanaf daar konden we gelijk de bekende leeuw Merlion zien.
Toen was het tijd voor Gardens by the Bay. Echt heel mooi was het en daar hebben we de rest van de middag en avond rondgelopen. Zo groot was het! Het had ook een beetje iets weg van de Droomvlucht van de Efteling soms haha.
‘s Avonds was er nog een lichtshow bij de grote bomen. Echt heel mooi allemaal! Het avondeten hadden we even uitgesteld, zodat we meer tijd hadden om de stad te bekijken..
Uiteindelijk konden we in ons hotel nog douchen. Dat was wel echt chill na heel de dag in de stad te hebben rondgelopen.
Met de taxi naar het vliegveld gegaan en daar even bij de Burger King gegeten. En straks is het alweer tijd om naar huis te gaan..
De stappenteller staat inmiddels al over de 30.000. En we vinden het voorlopig dus nog niet erg om straks 13 uur in het vliegtuig te zitten haha..
Nu is het wachten (en wakker blijven) tot we mogen boarden. En dan om half 9 NL tijd landen we morgenochtend in NL na een hele mooie vakantie, waarin we super veel hebben meegemaakt en gezien!